Fidesz in Hungary is Vowing to Fight Brussels’s Non-Existent Powers

The promises of the so-called sovereignist forces are false and hard to implement but their manipulative skills and tools are real and dangerous.

24 May 2019

While Fidesz is a member of the European People’s Party, the pro-governmental and pro-Russian media is producing anti-Brussels messages on an industrial scale. There are practically no articles in which the European Union appears in a positive way.

Before the European Parliamentary elections, Political Capital made research to reveal the image of Brussels in pro-Russian and pro-governmental media pieces that are frequently spreading disinformation1.

Political Capital analysed 367 Hungarian-language articles published between 15 March and 15 April by eight different portals known to be spreading disinformation regarding the European Union. Three of them (Origo, 888, Magyar Nemzet) are a part of the de facto government-controlled Central European Press and Media Foundation (KESMA); one is the online portal run by the Public Broadcaster (MTVA), which heavily promotes the government’s views; and the other four are less popular alternative pro-Kremlin portals (News Front Hungary, Orosz Hírek, Balrad, Világ Figyelő[1]).

Most important topics in the period under examination

The main target of government-controlled portals was the European Union. We tagged 98 articles, or 27% of the total sample, as Eurosceptic. In contrast, 20% of the 446 texts on RT/Sputnik English that we analysed were Eurosceptic. These are articles that spread disinformation about the EU to negatively influence the population’s perceptions on the bloc. The majority of these articles discussed ultraconservative values (e.g., migration), national sovereignty and the bureaucratic nature of the Union.

Subscribe

Democratic security comes at a price. What is yours? By subscribing or donating now gain access to analysis, forecasts and scenarios by leading analysts and reporters who monitor democratic risks and develop policy debate from Central Europe on Central Europe.

MonthlyVAT included

€4/month

See all details

  • Full access to articles and reports
  • Monthly foresights and risk analysis delivered by e-mail
  • Weekly newsletter with most important highlights
  • Visegrad Insight social media community groups invitation

AnnualVAT included

€40/year

See all details

  • All monthly features PLUS…
  • Free invitation to one editorial board discussion to participate in deciding on the future direction of the Visegrad Insight
  • Free delivery of two select hardcopies of Visegrad Insight reports

Student (Donation)

Choose your contribution

See all details

  • Full access to articles and reports
  • Monthly foresights, weekly newsletters, and risk analysis delivered by e-mail
  • Free invitation to one editorial board discussion to participate in deciding on the future direction of the Visegrad Insight (annual subscription only)

Can I receive an invoice?

Yes. You will receive a receipt immediately after purchase and a VAT invoice upon request. The subscription amount includes tax. In case of a donation, there is no tax.

Are my credit card details safe?

Yes. The payment is processed by STRIPE www.stripe.com entrusted also by Amazon, Zoom, Booking.com and used by other global NGOs and businesses in the world. We do not store your credit card details.

How modify or cancel my subscription?

At any moment you can manage your subscription and account details. Sign in to modify or cancel.

Patrik Szicherle

Policy analyst with Political Capital (HU)

Newsletter

Weekly updates with our latest articles and the editorial commentary.